„Cred că aproape toată lumea care locuiește în Germania a primit măcar o dată acel mesaj cum că pachetul nu poate fi livrat”, povestește românca. „Te îndeamnă să reintroduci adresa de livrare, dar după ce accesezi linkul, urmează partea periculoasă: îți cer datele de pe cardul de credit sub pretextul unei taxe modice, de 3, 7 sau 10 euro. Apoi… contul tău poate fi golit complet”, avertizează ea într-un mesaj public.
Metoda, devenită cunoscută sub numele de „înșelătoria DHL”, este doar una dintre tacticile folosite de rețele internaționale de infractori cibernetici. Autoritățile germane investighează o grupare cunoscută în mediile online drept „Pisica Lumii” sau „World Case” - denumiri folosite aparent pentru a masca adevărata identitate a rețelei. Poliția se află încă pe urmele capilor acestei structuri, deși mai mulți membri au fost deja arestați.
„Este o rețea mare și bine pusă la punct. Se ascund bine, folosesc metode avansate de evitare a urmăririi digitale, dar câțiva dintre ei au căzut deja în plasă”, a mai spus românca. Ea susține că a auzit avertismentul și la radio, ceea ce confirmă amploarea fenomenului.
Cum sunt păcăliți oamenii cu metoda DHL
Metoda de înșelăciune este simplă, dar eficientă. SMS-ul pare autentic, iar logoul DHL este adesea folosit pentru a da un plus de credibilitate mesajului. Mulți oameni, mai ales cei care chiar așteaptă un colet, cad în plasă fără să se gândească de două ori. Accesând linkul, utilizatorii sunt redirecționați către un site fals, dar foarte bine copiat după cel oficial. Acolo li se cer datele personale, urmate de cele bancare.
„Nu am accesat niciodată acel link. Le-am dat direct block. Dar știu oameni care au făcut greșeala asta și au pierdut bani. Unii doar câțiva euro, alții sute sau chiar mii. De aceea, cel mai bine e să folosiți un card de unică folosință, cum este cel de la Revolut, atunci când faceți cumpărături online”, recomandă românca.
Ea mai adaugă că DHL nu va cere niciodată datele de pe card prin SMS și nici nu va cere o taxă pentru relivrarea coletului. „Dacă pachetul nu ajunge, se întoarce la expeditor sau e reținut la poștă. Nu vi se cere bani prin SMS și nici nu vi se cere adresa din nou în acest mod.”
Numărul victimelor acestei escrocherii crește în fiecare zi. Multe dintre ele nu sesizează imediat că au fost păgubite, mai ales dacă suma cerută inițial este mică. Infractorii se folosesc de aceste sume modice pentru a câștiga încrederea victimei și a obține acces la conturi bancare.
„În ziua de azi, din păcate, mulți trăiesc din astfel de furturi. E un fel de ‘afacere’ pentru ei: fură date, fură bani de pe carduri. Aveți mare grijă ce accesați, ce salvați și pe ce siteuri introduceți datele bancare”, avertizează românca.
Apelul său vine într-un moment în care fraudele online se înmulțesc rapid în Europa, iar metodele devin tot mai sofisticate. Autoritățile din Germania și din alte țări europene au lansat campanii de conștientizare, însă realitatea rămâne una îngrijorătoare: mii de oameni continuă să cadă pradă acestor scheme în fiecare lună.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News