Banii călătorilor Blue Air rămân pierduți. Compania intră oficial în faliment

Bogdan Bolojan |
Data publicării:

Blue Air, odinioară unul dintre principalii operatori aerieni din România, a intrat oficial în faliment. Decizia a fost luată după luni întregi de încercări nereușite de a atrage un investitor care să salveze compania. Anunțul a fost făcut printr-un comunicat transmis de Infinexa, societatea care îndeplinește rolul de lichidator judiciar al operatorului aerian.

Prăbușirea definitivă a Blue Air survine la mai bine de doi ani de la intrarea în insolvență, în martie 2023, și marchează un moment dureros atât pentru creditorii instituționali, cât și pentru miile de români care au plătit bilete în perioada pandemiei și nu au mai zburat niciodată. Potrivit celor implicați în procedură, șansele ca acești pasageri să-și recupereze banii sunt aproape nule.

Pasagerii pandemiei, marii pierzători

Cea mai tragică dimensiune a falimentului Blue Air o reprezintă soarta miilor de pasageri care au cumpărat bilete în perioada pandemiei, sperând că vor putea zbura cândva. Compania a suspendat complet zborurile în 2022, după o serie de probleme financiare și legale, iar de atunci nu a mai revenit în activitate.

Pentru acești clienți, șansele de a-și recupera banii sunt infime. Fiind considerați creditori chirografari – adică fără garanții și poziționați la finalul listei în ordinea plăților – cel mai probabil nu vor vedea niciun leu din sumele plătite. Lichidatorul nu a oferit detalii concrete cu privire la un eventual mecanism de rambursare pentru pasageri. 

O companie de stat, un ajutor risipit

Blue Air a fost una dintre companiile românești salvate cu bani publici în timpul pandemiei. A primit un ajutor de stat de peste 300 de milioane de lei în 2020, dar pentru că nu a reușit să respecte condițiile impuse și nu a rambursat creditul acordat, statul român a executat garanția și a devenit acționar majoritar.

Această trecere în proprietatea statului nu a fost, însă, suficientă pentru a opri declinul. Datoriile istorice, managementul deficitar și lipsa de încredere a investitorilor au transformat Blue Air într-un caz emblematic al eșecului de restructurare în aviația românească.

„Decizia de a iniția procedura falimentului a fost luată ca urmare a imposibilității de a atrage un investitor, în ciuda eforturilor semnificative pe care le-a depus în acest sens conducerea companiei Blue Air, dar și acționarul său majoritar. S-au acumulat o serie de incertitudini care generau pierderi continue și era necesar să acționăm pentru a le limita. Falimentul este cea mai echitabilă soluție pentru protejarea interesului creditorilor, în actualul context, fiind menită să maximizeze șansele de recuperare a datoriilor”, a declarat Radu Tudor, senior partner Infinexa, într-un comunicat remis presei.

În perioada de observație care a urmat deschiderii procedurii de insolvență, conducerea Blue Air a purtat discuții cu mai mulți potențiali investitori, inclusiv alături de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), care deține 75% din acțiuni. Totuși, în pofida acestor demersuri, nu a fost găsită nicio sursă de capital care să permită aplicarea planului de reorganizare.


Adunarea creditorilor a spus „stop”

În fața acestui blocaj financiar și managerial, Adunarea Generală a Creditorilor s-a reunit pe 2 iunie 2025 și a aprobat propunerea administratorului judiciar de a declara falimentul companiei. Decizia a fost motivată prin lipsa perspectivelor reale de redresare și necesitatea de a proteja interesele creditorilor printr-o procedură clară și transparentă de lichidare a activelor.

În acest sens, Infinexa subliniază că falimentul oferă cadrul legal adecvat pentru valorificarea activelor companiei și pentru acoperirea datoriilor, în special a celor salariale și bugetare, către Ministerul Finanțelor și ANAF.

„Prin adoptarea acestei măsuri, se asigură tratarea echitabilă a creditorilor și maximizarea gradului de recuperare a creanțelor acestora, în condiții de legalitate și transparență. Toate activele companiei vor fi valorificate, inclusiv cele două avioane nefuncționale și alte cinci carcase de avion”, se arată în comunicatul transmis de lichidatorul judiciar.

 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți StiriDiaspora și pe Google News



Get it on App Store Get it on Google Play

  TOP STIRI CELE MAI

  Flux de stiri

Vezi cele mai noi stiri

Iti place noua modalitate de votare pe stiridiaspora.ro?
Contact | Politica de confidențialitate | Politica cookies |

Vezi versiune mobil
Vezi versiune tabletă
Vezi versiune desktop

pixel